Monday, January 24, 2011

corat-coret - dikala diriku hampir putus asa

wasup2..
haha..
slah ek..
salam all..
hehehe..
korunk chat tak wei..
hope chat la..;p
saper yg blum kejer lg..
cri2 la kjer..
jgn putus asa wei..
hahaha...
aku jer dah byk kali g interview..
tp stu pun tak sangkut..
takder rezki kowt..nak wat mcm ner..huhu...
aper2 pun..kje jgn memilh..ssh nak dpt kjer..(tuju diri sendiri ;))
so dpt tak dpt blakang citer dulu..belum cuba blum tau..;p
jgn putus asa..




so kat sini ader beberapa ayat2 Al-Quran terhadap beberapa persoalan yg slalu bermain difikiran kita,
di jiwa raga korunk semua, di kepala hotak korang semua, di mana2 la..jiwa kacau la, otak kacau la..
sumer2 kacau la..;p


KENAPA AKU DIUJI ?
Surah Al-Ankabut, ayat 2-3

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan ( saja ) mengatakan : "kami telah beriman" , sedangkan mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta".


KENAPA AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Surah Al-Baqarah, ayat 216
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui,sedangkan kamu tidak mengetahuinya".


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Surah Al-Baqarah, ayat 286
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya".


RASA KECEWA?
Surah Al-Imran, ayat 139
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang2 yang beriman". 



BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Surah Al-Imran, ayat 200
"Hai orang2 yang beriman,”bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetapkanlah bersiap siaga (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.
Surah Al-Baqarah, ayat 45 Dan mintalah pertolongan (kepadaAllah) dengan jalan sabar dan solat. Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat,kecuali bagi orang-orang yang khusyuk
".


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Surah At-Taubah, ayat 111
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin, diri dan harta mereka dan memberikan syurga untuk mereka".

KEPADA SIAPA AKU INGIN BERHARAP? 

Surah At-Taubah, ayat 129
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Allah selain Dia.Hanya kepadaNya aku bertawakal".


AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI (btol2 jiwa kacau)!!!!!
Surah Yusuf, ayat 37
"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir".


so der2 n sis2 hope pham la ek..
segala persoalan yg terbuku dihati korang semua..
yg penting solat jgn luper..
tiang agama..;)
kite layan lagu nie nak..
wlaupun dah lmer..tp ttp best..;p



layann.....




4 comments:

Winky Wink! said...

i love this...awk nak taw tak, terkadang saya terfikir, nape la Allah asyik2 bagi ujian kat aku...dalam ramai2 org, aku jugak la yang kena..bertapa sedeynyer aku! Allah selalu bagi clash jer kat aku..tgah happy2, tiba2 plak clash...bile banyak ujian diberi baru tahu Allah nk bagi warning mengenai bahayanya kapel...sampaikan saya dapat rasa kuasa Allah tu taw...<3

musang berjanggut said...

yer ker..
alhamdulilah..
myb ko tak jumper org yg sebetolnyer lg..
sbb tu la asyik clash jer..
aper2 pun..
biar la cinta tu dtg sendiri..
baru lah dinamakan syurga cinta..(haha..promote movie)

Eliza Muslim said...

hurmm...
kita dilahirka didunia ni...
memng untuk di uji...
baru la tahu tahap keimanan kita...
dan ketakwaan kita pada penciptanya...
erm... kadang2 bila difikir kan...
bila hati ni kecewa sbb kehilangan org yg tersyg... dlm erti kata lain couple...
bnyk benda yg mungkin kita leka ketika dia ada....
mencintainya lbh dr Allah mungkin...
formula dia.. bagi iza mungkin mudah utk di taip... tapi sukar utk di aplikasikan....
"jaga hubungan dgn allah... dan jaga hubungan sesama manusia.."
insyaAllah allah akn bantu kita dlm menjaga hubungan sesama manusia...
wah.. mcm terlebih membebel pulak rasenyer...
cau sin ci... salam... :)

musang berjanggut said...

hehe..
tak kesah pun nak membebel..ok jer.. ;)
tu la...
bukan kadang2..
mmg skunk klau kapel ke ape ke..
mesti tak igat dunia..
lupe seketika pada penciptanya..
bila dah jd bru la nak cari sejadah..
so sad..
bek kembali ke pangkal jalan..
berjalan dilandasan yg btol..
mesti slamat..
hihi..